fbpx

Vatsalihaksen erkauma ei ole vain naisten ongelma

Vatsalihasten erkauma on ongelma, josta monet kärsivät ja osa jopa tietämättään. Tähän onneksi kiinnitetään nykyään enemmän huomiota etenkin synnytyksen jälkeen ja asiaan erikoistuneita ammattilaisia on entistä enemmän. Silti monikaan ei tiedä, että tämä on myös miesten ongelma.

Mikä on erkauma?

Vatsalihasten välissä pystysuorassa on jännesauma, joka pitää suoria vatsalihaksia yhdessä ja tukee vatsanseinämää etusuuntaan. Tämä jännesauma on normaalisti noin 2cm leveä. Kovan treenaamisen, painonnousun tai raskauden seurauksena se voi kuitenkin venyä useita senttejä leveämmäksi (jopa 15 cm) kun jännesauma ei jaksa pitää vatsaontelon painetta. Tällöin vatsaontelon tuki pääsee pettämään.

Erkauma on normaali raskauden aikana, kun keho tekee tilaa kehittyvälle lapselle. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään raskaana olleiden naisten ongelmasta, vaan sitä esiintyy myös miehillä ja synnyttämättömillä naisilla!  Miehillä tyypillinen tapa kehittää itselleen erkauma on ylipaino tai vatsarutistusten tekeminen huonolla tekniikalla, jossa poikittaisten vatsalihasten aktivointi jää heikoksi.

Vatsalihasten erkauman tunnistaa yleensä siitä, että pystyasennossa tämä näkyy ns.
tynnyrivatsana, ja makuulta noustessa tai vatsalihaksia jännitettäessä lihasten väliin tulee harjumainen pullistuma. Vatsaa tunnustellessa vatsalihasten väli saattaa tuntua pehmeältä ja sormet uppoavat syvälle vatsalihasten väliin. Vatsalihasten välissä oleva jännesauma tulisi olla napakka sekä levossa että jännityksessä.

 

Mitä haittaa erkaumasta on?

Erkauma itsessään on kivuton ja lähinnä kosmeettinen haitta, mutta koska vatsalihaksilla on tärkeä rooli lantion ja rangan tukemisessa, on erkauma tutkimuksissa usein liitetty alaselän ja lantion alueen kiputiloihin ja toimintahäiriöihin, kuten mm. virtsan karkailuun.

Lantionpohja ja syvät vatsalihakset ovat osa samaa lihaskalvoketjua, jolla myös pallea, kurkunpää ja purentalihakset sijaitsevat. Ongelmat voivatkin heijastua yllättävän laajalle. Muita erkauman oireita ovat muun muassa:

  • Ongelmat hengityksessä, kun vatsaontelon paineen säätely on vaikeaa
  • ulostamisen ja rakon tyhjenemisen haasteet, kun vatsa ei tiivisty
  • niska-hartia- ja purentaongelmat, kun kehon painopiste muuttuu ja keskivartalon tuki puuttuu

Miten erkauman voi välttää

Vaikka sinulla ei olisikaan erkaumaa, keskivartalon tukea kannattaa harjoittaa.  Mitä tahansa liikettä suoritettaessa keskivartalon syvimmän tuen eli poikittaisen vatsalihaksen tulisi tiivistyä kyljistä keskelle ja sisäänpäin sekä lantionpohjalihasten kohota ylöspäin. Kumpikaan ei saisi siis pullistua ulospäin. 

Vatsan tiivistäminen ja tuen saaminen onnistuu parhaiten, kun liikkeen tekee hengityksen ulospuhalluksen aikana. Perushengityksessä vatsan tiivistymistä pitäisi tapahtua luonnostaan joka uloshengityksellä, mutta suurella osalla aikuisista tämä pallean ja poikittaisen vatsalihaksen toimintayhteys on heikentynyt tai jopa kadonnut.

Tyypillinen ongelma on myös yksipuolinen vatsalihasten treenaus. Kokeile tehdä suorien vatsarutistusten sijaan välillä myös syville vatsalihaksille harjoitteita, esimerkiksi konttausasennossa vastakkaisen käden ja jalan nostoa keskittyen poikittaisten vatsalihasten aktivointiin uloshengityksen aikana.

Koskaan ei ole liian myöhäistä löytää keskivartalon tukea uudelleen tai parantaa sitä entisestään. Myös vatsalihasten erkaumaa voi kuntouttaa harjoittelulla ja sen toiminnallisuutta parantaa. 

Miten erkauma hoidetaan kuntoon?

Erkauman hoitamiseen kannatta lähtökohtaisesti käyttää fysioterapiaa. Kynsilehdon Vocatumin tiloista löytyy äitiysfysioterapeutti, joka on erikoistunut keskivartalon ja lantionpohjan lihaksiin. Mutta nimestä huolimatta, myös miehet hyötyvät tällaisesta fysioterapiasta. Ottakaa Annaan yhteyttä, mikäli koette, että apu olisi tarpeen 🙂

Teksti: Äitiysfysioterapeutti Anna Kämäräinen sekä liikuntaneuvoja Venla Kurkela

Vocatumilla äitiysfysioterapeutti Anna Kämäräinen ohjaa oikeat ohjeet vatsalihaserkauman palauttamiseen. Voit ottaa yhteyttä alta.

Tilaa ilmaiseksi 7 vinkkiä, miten saat liikunnan osaksi arkea

Vocatumin yrittäjän Jyrkin Vinkkien avulla opit, miten teet päivittäisestä liikunnasta tavan.

    Tietosuojaseloste

    Lue myös