fbpx

Superkompensaatio – varmista riittävä palautuminen


Kuva: Jarkko Pakarinen (Twitter)

 

Muistutan asiakkaitani usein siitä, että keho ei kehity harjoituksen aikana vaan palautuessaan harjoituksesta. Itseasiassa keho on harjoituksen aikana heikommassa tilassa, kuin ennen harjoitusta. Harjoituksen aikana lihakset väsyvät ja kun syödään oikein ja nukutaan riittävästi niin keho ylikorjaa itseään palautuessaan harjoituksesta.

Kehomme on siitä ihmeellinen, ettei se korjaa itseään pelkästään lähtötilanteeseen vaan ylikorjaa itsensä selvitäkseen paremmin seuraavasta harjoituksesta. Tätä tapahtumaa kutsutaan superkompensaatioksi ja harjoittelu on silloin kehittävää, kun harjoittelun ja palautumisen rytmi on oikea.

Superkompensaation toteutuminen on siis edellytys kehittävälle harjoittelulle. Liian tiheä harjoitusrytmi yhdistettynä vajavaiseen lepoon ja ravitsemukseen johtaa laskevaan käyrään, joka tarpeeksi pitkään jatkuessaan voi johtaa ylikuntoon tai jopa burnoutiin eli ns. loppuun palamiseen.

On siis hyvä pohtia, että saako riittävästi rakennusaineita (ruokaa) ja palautusaikaa (unta ja lepoa) harjoittelun sekä arjen vastapainoksi, jotta harjoittelu voisi olla kehittävää.

 

Tsemppiä treeneihin toivottaa,

Sakari Kiljander
Personal Trainer

Tilaa ilmaiseksi 7 vinkkiä, miten saat liikunnan osaksi arkea

Vocatumin yrittäjän Jyrkin Vinkkien avulla opit, miten teet päivittäisestä liikunnasta tavan.

    Tietosuojaseloste

    Lue myös

    Pakaralihakset, herätys!

    Onko ongelmanasi pakaralihasten aktivoiminen liikkeissä, tai lähinnä aktivoinnin puute? Tänä päivänä usean meidän päivät koostuvat...

    Lue lisää