fbpx

Onnellisuus lähtee siitä, että tekee elämässä onnellisuutta lisääviä asioita

Tekemällä itselle hyviä asioita, samalla lisää onnellisuutta omaan elämään.

Jokainen ihminen haluaa yleensä olla onnellisempi riippumatta siitä mikä tilanne elämässä on. Tämän tiedostaminen jo sinänsä lisää useimmilla ihmisillä onnellisuutta. 

Me usein vertaamme elämäämme toisten elämiin, vaikka niin ei tarvitsisi tehdä. Lisäksi me saatamme usein ajatella niin, että onnellisuus tulee menestymisen jälkeen. Kun saamme vaikkapa rahaa, meillä on enemmän vapaa-aikaa ja sitten on aikaa olla onnellinen.

Viime aikaiset tutkimukset osoittavat kuitenkin sen, että ihmiset, jotka ovat onnellisia, menestyvät elämässä todennäköisemmin. Todellinen onni tuleekin lopulta tekemisen kautta ja onnellisuutta voi alkaa lisäämään vaikka heti tästä hetkestä eteenpäin.

Voit kokeilla sitä laittamalla silmät kiinni ja miettiä hetkeä jolloin olit onnellisimmillasi.

Silmien aukaisemisen jälkeen et välttämättä tunne itseäsi enää onnelliseksi jos elämässäsi on jotain kuormittavaa meneillään. Pointti onkin siinä, että huomaat ajattelemisen voiman onnellisuuden kokemiseen.

Panosta asioihin, jotka tuottavat pysyvää onnellisuutta


Mikä sitten tuo pysyvää onnellisuutta? Yleensä tärkein asia on terveys, joka vaikuttaa suoraan onnellisuuteen. Pysyvä terveys saavutetaan omien elämänvalintojen kautta. 

Ehkä kaikista suurin onnellisuutta alentava vaikutus on sillä jos tuntee itsensä jollakin tavalla huonokuntoiseksi. Huonokuntoisuudesta ei puhuta tässä artikkelissa tämän enempää. Tässä keskitytään siihen, miten ihminen voi vaikuttaa omaan terveyteen ja sitä kautta onnellisuuteen.

Pysyvää onnellisuutta ruokkii yleensä terveellinen ruokailu, sosiaalinen kanssakäyminen toisten ihmisten kanssa sekä fyysisen kunnon harjoittaminen. Nämä kaikki edellämainitut asiat vaativat ponnisteluja. Kun näihin asioihin on panostanut ja saanut ne tehtyä, mieleen nousee positiivisia tunnereaktioita, onnellisuuden tunnetta.

Ihminen siis tulee onnelliseksi tekemisestä vaikka usein onnellisuutta saatetaan tavoitella lyhyellä tähtäimellä tekemättömyydellä. Joskus onkin hyvä olla tekemättä mitään ja olla niin sanotulla mukavuusalueella, mutta toistuvasti tehtynä se passivoi.

Toistuvasta mukavuusalueella oleskelusta tulee ennen pitkää pysyvä epämukavuusalue.

Hyvä lihaskunto mahdollistaa paremman selviytymisen haasteista

 

Kysyin eräältä asiakkaaltamme salilla ohimennen, että lisääkö kuntosaliharjoittelu onnellisuutta. Tähän hän vastasi, että kyllä, lisää todella paljon. Perusteluina tuli todella pitkä liuta asioita, kuten “tämä fyysinen ponnistelu on auttanut minua tekemään paljon sellaisia asioita, joihin en pystynyt ennen saliharjoittelun aloittamista”.

Tällä kyseisellä henkilöllä oli myös tullut voimakas terveydellinen haaste elämässä. Hän lisäsi myös siihen, että hänellä on paljon parempi valmius alkaa toipumaan sairaudesta, kun oli harjoitellut sitä ennen säännöllisesti.

Vammojen tai sairauksien tullessa keho käyttää lihasten proteiinia palautumiseen, tällöin suurempi lihasmassa edesauttaa palautumista merkittävästi.

Hyvä lihaskunto parantaa ihmisen kokonaisvaltaista terveyttä

 

Lihaskuntoharjoittelusta hyötyy siis välittömästi mm. Tules -vaivojen paranemisena ja myöhemmin mahdollisista onnettomuuksista tai joistakin sairauksista selviämiseen.

“Hyvä fyysinen kunto lisää onnellisuutta ja kykyä selvitä mahdollisista eteen tulevista sairauksista”

Kirjoittaja

 

Vocatumin yrittäjä ja markkinointijohtaja Jyrki Kolmonen.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Tilaa ilmaiseksi 7 vinkkiä, miten saat liikunnan osaksi arkea

Vocatumin yrittäjän Jyrkin Vinkkien avulla opit, miten teet päivittäisestä liikunnasta tavan.

    Tietosuojaseloste

    Lue myös

    Pakaralihakset, herätys!

    Onko ongelmanasi pakaralihasten aktivoiminen liikkeissä, tai lähinnä aktivoinnin puute? Tänä päivänä usean meidän päivät koostuvat...

    Lue lisää