fbpx

Näillä keinoilla löydät aikaa liikunnalle ja voit paljon paremmin? Lue Personal Trainer Marika Kälkäjän pohdintoja ajankäytön hallinnasta

Liikunnan harrastaminen pitäisi olla kaikilla osa normaaleita päivärutiineita, pohtii Personal Trainer Marika Kälkäjä.

Monet meistä elävät kiireistä elämää. Päivät täyttyvät töistä ja pakollisista arjen askareista. Jos meillä on lapsia, vaativat he myös  oman aikansa. Tähän listaan voisi lisätä myös ystävät sekä erilaiset harrastukset. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Kuuluuko liikunta yhtenä kokonaisuutena elämääsi?

Säännöllinen liikunta olisi hyvä kuulua yhtenä normaalina rutiinina elämäämme, sillä liikkumattomuus ja runsas istuminen on tutkittu olevan terveydelle haitallista. Liikunnasta saamme runsaasti terveydelle hyödyllisiä vaikutuksia. Liikunta lisää päiviimme positiivista energiaa. Säännöllisellä liikunnalla on myös hyviä vaikutuksia mielenterveyteen ja henkiseen hyvinvointiin sekä stressin hallintaan. Liikunta auttaa myös painonhallinnassa yhdessä terveellisen ja monipuolisen ravinnon kanssa.

Aikuisille suositellaan terveysliikuntasuositusten mukaan kohtuukuormitteista liikuntaa useana päivänä yhteensä ainakin 2,5 tuntia viikossa, esimerkiksi pyöräilyä, kävelyä tai reipasta rasitusta 1,15 tuntia viikossa, joka voisi olla esimerkiksi juoksua tai hiihtoa. Lisäksi suositellaan kaksi viikoittaista lihasvoimaa tai lihaskestävyyttä ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa. Esimerkiksi kuntosaliharjoittelua.

Miten löydän ajan liikunnalle?

– Oman hyvinvoinnin edistämiselle. Mietitäänpä hetki. Vuorokaudessa on tunteja 24. Useimmat meistä nukkuvat siitä ajasta 8 tuntia. Useat käyvät töissä tai opiskelevat 8 tuntia. Jäljelle jää vielä 8 tuntia. Tuohon jäljelle jäävälle ajalle pitäisi sisältyä pakolliset kotityöt, työmatkat, kauppareissut, lapset jne. Liikunta pitäisi myös mahduttaa tuohon jäljelle jäävälle ajalle. Ehkäpä sieltä löytyy joku tunti aikaa myös liikunnalle. Jos tuntuu vaikealta löytää liikunnalle aikaa, ota kalenteri esiin ja varaa sieltä aika liikuntaa varten. Merkitse sinne oma lenkkeilyhetki tai salipäiväsi, näin muu perhe osaa ottaa sen myös huomioon. Jos sinulla on lapsia ja kuljetat heitä harrastuksissa, olisiko hyödyllistä liikkua itse se aika kun lapsi on harrastamassa? Entä olisiko mahdollista liikkua yhdessä koko perheellä? Mikä sen mukavampaa kuin mennä yhdessä metsäretkelle, hiihtoladulle tai luistelemaan ulos raikkaaseen ilmaan. Entä olisiko mahdollista herätä aamulla puolituntia aikaisemmin? Aamutreenistä saat itsellesi voimaa ja vireyttä päivääsi.

Viekö sosiaalinen media huomaamatta aikaasi?

Tänä päivänä moni meistä kulkee kännykkä kädessä lähes koko ajan. Sen käyttö saattaa passivoida meitä, emme välttämättä huomaa ajan kuluvan. Onko siellä vietetty aika oikeasti tarpeellista? Jos sen käyttö on kuitenkin välttämätöntä, voit esimerkiksi polkea samalla kuntopyörää kun selailet nettiä.

Hyötyliikunnan arvoa ei sovi myöskään vähätellä, saat erittäin arvokkaita liikuntaminuutteja esimerkiksi lumi- tai puutarhatöistä. Hyvää hyötyliikuntaa saat myös kulkemalla pyörällä tai kävelemällä työ- ja kauppamatkat.

Liikunnan aloittaminen voi olla vaikeaa, mutta kun olet saanut liikunnan normaaliksi rutiiniksi elämääsi, et voi enää elää ilman sitä. Kuin huomaamatta liikunta ruokkii itse itseään ja alat kaipaamaan sitä positiivisella tavalla.

Uskon että meiltä jokaiselta löytyy aikaa liikunnalle, jos vain haluamme sitä itse. Mieti omasta elämästäsi esteet pois, raivaa sille tilaa kalenterista. Ole terveellä tavalla itsekäs oman hyvinvointisi tähden. Voit ja jaksat paremmin kun pidät huolta itsestäsi. Olet ansainnut sen, nähdään siis salilla ja lenkkipolulla!

 

@Vocatum uutiset
Kirjoittaja on Vocatum Kynsilehdon
Personal Trainer Marika Kälkäjä


Kuntosali + personal trainer 49 €/kk, kuukauden irtisanomiajalla

Tilaa ilmaiseksi 7 vinkkiä, miten saat liikunnan osaksi arkea

Vocatumin yrittäjän Jyrkin Vinkkien avulla opit, miten teet päivittäisestä liikunnasta tavan.

    Tietosuojaseloste

    Lue myös

    Pakaralihakset, herätys!

    Onko ongelmanasi pakaralihasten aktivoiminen liikkeissä, tai lähinnä aktivoinnin puute? Tänä päivänä usean meidän päivät koostuvat...

    Lue lisää