fbpx

Miksi jotkut onnistuvat saamaan itselleen kuntosalista elämäntavan ja toisille se tuntuu äärimmäisen vaikealta?

Miksi jotkut onnistuvat saamaan itselleen kuntosalista elämäntavan ja toisille se tuntuu äärimmäisen vaikealta?

 

Olen seurannut yli kymmenen vuoden ajan intensiivisesti miten ihmiset alkavat harjoittelemaan kuntosalilla ja miksi toisilla motivaatio harjoitteluun hiipuu. Tässä olen huomannut 2 teemaa, jotka toistuvat oikeastaan poikkeuksetta. Ensimmäinen on aloittaminen, joista suurin syy on aloittamisen vaikeus. Syitä voidaan sanoa monia erilaisia, kuten salille pitää hankkia tietynlaiset vaatteet, pitäisi olla jo hyvässä kunnossa, että voi mennä salille, voi tuntua siltä ettei saliharjoittelu ole minua varten jne….

 

Silti suurin asia, joka estää kuntosalille menemisen on oikeasti se, ettei tiedä mitä siellä oikeasti tekisi. Ja omaan silmään voi vielä näyttää siltä, että kaikki muut osaavat harjoitella salilla oikealla tavalla, joka voi vahvistaa uskomusta siitä ettei saliharjoittelu sovi itselle.

Helinä ja Ilkka Hyväri
Helinä ja Ilkka Hyväri
Read More
Meillä oli tosi iso kynnys tulla salille, koska ajateltiin, että se on punttien kolistelijoitten, pullistelijoiden paikka tai sellaisten oikein trimmattujen ihmisten paikka. Ettei sinne tällainen tavallinen plösö kehtaa edes mennä, jolla ei ole mitään kokemusta. Täällä ei todellakaan ole sellaista!

Kuntosaliharjoittelun hyödyt kuuluvat kaikille

 

Mielestäni kenenkään ihmisen ei tarvitsisi tuntea alemmuuden tunnetta kuntosalille lähtemiseen. Kuntosaliharjoittelun hyödyt ovat niin moninaiset ja parhaassa tapauksessa oikealla tavalla tehty saliharjoittelu voi lisätä laadukkaita elinvuosia esimerkiksi kroonisesta polvi -tai niska hartiaseudun ongelmista kärsivälle ihmiselle.

 

Tai jos ihminen haluaa pudottaa painoaan pysyvästi, kuntosaliharjoittelu on tällöin täysin välttämätön harjoittelumuoto varjelemaan tärkeintä aineenvaihdunnan kiihdyttäjää, lihasmassaa. Lihasmassa nimittäin polttaa rasvaa noin 4 kertaa tehokkaammin kuin rasva polttaa itse itseään.

 

Kuntosaliharjoittelun hyödyt kuuluvat kaikille

 

Mielestäni kenenkään ihmisen ei tarvitsisi tuntea alemmuuden tunnetta kuntosalille lähtemiseen. Kuntosaliharjoittelun hyödyt ovat niin moninaiset ja parhaassa tapauksessa oikealla tavalla tehty saliharjoittelu voi lisätä laadukkaita elinvuosia esimerkiksi kroonisesta polvi -tai niska hartiaseudun ongelmista kärsivälle ihmiselle.

 

 

Tai jos ihminen haluaa pudottaa painoaan pysyvästi, kuntosaliharjoittelu on tällöin täysin välttämätön harjoittelumuoto varjelemaan tärkeintä aineenvaihdunnan kiihdyttäjää, lihasmassaa. Lihasmassa nimittäin polttaa rasvaa noin 4 kertaa tehokkaammin kuin rasva polttaa itse itseään.

 

Mutta mitä siellä salilla sitten tulisi tehdä ja mistä tiedät, että harjoittelu tapahtuu oikeasti sinun ehdoillasi?

 

Tämä on kimurantein kysymys ja tässä moni ajaa samaan miinaan kerta ja vuosi toisensa jälkeen. Tämä miina tappaa pahimmassa tapauksessa kokonaan kiinnostuksen kuntosaliharjoitteluun ja oma kokonaisvaltainen hyvinvointi luisuu pikkuhiljaa, mutta vääjäämättömästi pois hallinnastasi.

 

 

Tätä miinaa kutsutaan yliharjoitteluksi tai vaihtoehtoisesti aliharjoitteluksi. Eli lähdetään liikkeelle tietämättä mikä on tämän hetken kuntotaso tai millainen kuntosaliharjoittelu olisi itselle sopivinta. Kuntosaliohjelma voidaan napata joltakin tuttavalta tai kopiodaan netistä joku hyvältä kuulostava ohjelma, mutta joka ei sovellu itselle ja omalle kuntotasolle. Voidaan edetä niin, että harjoittelu on omalle tasolle aivan liian kovaa, jolloin motivaatio alkaa harjoitteluun hiipua, kun keho ei kerkeäkään palautua riittävästi rasituksesta. Tai harjoitellaan liian kevyesti ja väärällä tavalla, jonka vuoksi tuloksia ei sittenkään synny ja motivaatio katoaa tulosten puutteeseen.

 

Ihmiset motivoituvat konkreettisista tuloksista

 

Useat testit sekä omat havaintoni ovat osoittaneet sen, että valtaosa ihmisistä motivoituu, kun tulee konkreettisia tuloksia lyhyellä tähtäimellä. Tästä seuraa positiivinen kehä, jolloin positiiviset tulokset motivoivat säilyttämään harjoittelun arjessa ja harjoittelun säilyminen arjessa taas ruokkii positiivisia tuloksia.

 

 

Tämän hetkinen kuntotaso on siis kaivettava esille. Hapenottokyky pitää saada tietoon, jotta voidaan varmistaa riittävä palautuminen jo harjoittelun aikana. Lihasvoimien maksimivoiman tuotto pitää saada selville, että harjoituspainot voidaan laittaa heti alusta-alkaen oikealle tasolle. Lisäksi treeniohjelma tulee käydä ammattilaisen kanssa perusteellisesti läpi, että liike tekniikat suoritetaan puhtaasti ja oikealla liike temmolla. Ilman ammattilaisen apua harjoittelu voi mennä liialliseksi rempomiseksi, jolloin vammautumisriski kasvaa merkittävästi. Ja vammautumisen jälkeen kuntosaliharjoittelusta innostuminen tuskin tuntuu enää mielekkäältä.

 

Sitoudu kolmen kuukauden sykleihin ja kehity uskomattomasti

 

Ihmisen on vaikea ajatella, että tietyllä tavalla tulisi harjoitella loppuelämän ajan. Tarvitaan lyhyempiä syklejä konkreettisten tulosten näkemiseen. Kolme kuukautta on osoittautunut useissa tutkimuksissa olevan ihmeellinen rajapyykki. Kun jaksaa harjoitella systemaattisesti kolme kuukautta, pääasiassa silloin tuloksetkin ovat nähtävissä peilistä, mutta myös kehonkoostumusmittauksissa vaikka pääasiassa kuntosaliharjoittelun aloittavalla henkilöllä ensimmäisen kolmen kuukauden aikana kehittyy parhaiten hermotus, jonka vuoksi treenipainot voivat nousta todella nopeasti. Kuitenkin tiedostamalla tämän fysiologisen aspektin harjoitteluun, ymmärtää sitoutumisen tärkeyden seuraavallekin kolmelle kuukaudelle ja hyvinvointisi alkaa kiittämään sinua uskomattomasti.

 

Kuuden kuukauden jälkeen on järkevä aika mitata harjoittelun vaikutus myös fysiologisesti sekä kehonkoostumusmittauksella. Tässä vaiheessa on tärkeä mitata, miten systemaattinen harjoittelu on vaikuttanut voimantuottokykyyn sekä miten hapenottokyky on kehittynyt.

Raimo Näsi
Raimo Näsi
Read More
Reilun neljän kuukauden treenaamisen jälkeen minulla on selkä kunnossa, olkapäät ovat paljon paremmat, voimaa on tullut lisää ja vähän lihaksiakin.

 

 Miksi sitoutuminen kolmen kuukauden sykleihin on tärkeää?

 

Kun ensimmäisen kolmen kuukauden ajan kehittyi pääasiassa hermotus, nyt toisen kolmen kuukauden jaksolla alkaa sitten kehittymään lihaksisto sekä yleiskunto. Jos olet lisännyt tähän harjoittelun tueksi myös oikeanlaisen ruokavalion sekä hyvän ateriarytmin, voit tuntea olevasi jopa paremmassa kunnossa kuin olet koskaan ollut. Ja todennäköisesti tunnet näin, vaikka et olisikaan koskenut ruokavalioosi, mutta olet harjoitellut systemaattisesti ja huomioinut riittävän palautumisen.

 

Meidän valmennuksessa, jopa yli 70 vuotiaat ovat parantaneet omia maksimivoima tai hapenottokyky tuloksiaan jopa 56 %:a puolessa vuodessa. Joten mm. ikä ei ole esteenä, kun päätät alkaa voimaan paremmin. Paras hetki tehdä päätös aloittaa oman hyvinvoinnin kehittäminen on, kun olet lukenut tämän kirjeen loppuun.

 

Tällaisesta kehityksestä moni olisi valmis maksamaan jopa satoja euroja kuukaudessa. Jotkut ovat valmiita sijoittamaan jopa tuhansia euroja, mutta jokaisella on oma budjetti. Tämä edellä kuvattu malli maksaa meillä silti vain 49 € kuukaudessa.

 

Voinko minäkin saada huimia tuloksia?

 

Voit, moni muukin asiakkaamme on saanut, mutta tuloksista ei kannata ottaa liiallisia paineita, koska tulosten vertaaminen toisten tuloksiin saattaa tappaa motivaatiosi vaikka kokonaisvaltainen hyvinvointisi olisi muutoin mennyt hurjasti eteenpäin. Eli kaikista tärkeintä on sitoutua tekemiseen ja edellä mainittuun kolmen kuukauden sykliin. Se on aika, jonka jaksat mennä eteenpäin ja jos tulee notkahduksia, se on aika, jonka jälkeen pystyt taas kääntämään suunnan helpommin.

 

Kaikista tärkeintä on se, että tulet tapaamiselle aina kolmen kuukauden välein. Silloin pystyt seuraamaan edistymistäsi ja motivoidut positiivisista tuloksista, mutta väärään suuntaan menneet tulokset on helppo korjata. Muista tämä ja arvostat itseäsi.

 

Tällä menetelmällä onnistut taatusti

 

Me olemme kehittäneet menetelmän, jolla onnistut taatusti nostamaan hyvinvointisi uudelle tasolle. Olemme käyttäneet äärettömän paljon aikaa tutkiaksemme, miten tavallinen ihminen pystyy harjoittelemaan kuntosalilla systemaattisesti vuodesta toiseen, jonka vuoksi hyvinvointisi voi olla puolen vuoden päästä hämmästyttävällä tasolla. Lisäksi nautit todistetusti toimivasta ohjatusta kuntosaliharjoittelusta.

 

Aluksi kartoitamme nykykuntosi haastattelemalla tavoitteesi, ottamalla kehonkoostumusmittauksen, testaamalla hapenottokykysi sekä maksimaalisen voimantuoton. 

 

Näiden pohjalta osaamme laatia juuri sinulle räätälöidyn kuntosaliohjelman, joka käydään läpi erillisellä tapaamisella kuntosalilla. Tällä tapaamisella varmistetaan se, että harjoittelu on alusta-alkaen turvallista sekä painot ovat oikeat. Lisäksi opit tietämään miten nostat harjoituspainojasi turvallisesti ja tehokkaasti.

 

 

Kolmen kuukauden seurantatapaamisilla jo näkyviä tuloksia 

 

Kolmen kuukauden välein meillä on henkilökohtainen seurantatapaaminen, jossa otetaan kehonkoostumusmittaus sekä päivitetään harjoitusohjelmaasi.

 

Kuuden kuukauden harjoittelun jälkeen teemme kuntotestin, jossa katsotaan miten voimatasosi ovat kehittyneet, miten hapenottokykysi on kehittynyt sekä miten kehonkoostumuksesi on muuttunut.

 

Systemaattisen harjoittelun seurauksena voit todeta kuuden kuukauden harjoittelun jälkeen, että olet saanut harjoittelusta pysyvän elämäntavan ja harjoittelet säännöllisesti. Tällöin sinulta todennäköisesti on mahdolliset selkäkivut tai muut vaivat kadonneet ja tunnet itsesi jälleen elinvoimaiseksi.

 

 

Personal trainer -palvelu kuntosalimaksun hinnalla 

 

Tämän aivan uniikin menetelmän vuoksi, et ole maksanut satoja tai jopa tuhansia euroja pelkästä valmennuksesta vaan olet saanut ammattimaista valmennusta oikeastaan pelkän kuntosalimaksun hinnalla, kuntosalilla, jossa olet saanut treenata siistissä saliympäristössä huippu laadukkailla laitteilla mahtavien kanssatreenaajien kanssa. Parhaassa tapauksessa olet saanut paljon uusia tuttuja itsellesi ja samalla olet saanut täyttää sosiaalisia tankkejasi.

 

Jos sinusta tuntuu, että haluat alkaa kehittämään hyvinvointiasi heti, liity suoraan jäseneksemme painamalla alla olevasta linkistä tai jos haluat vielä varmistua harjoittelun hyödyistä, varaa maksuton konsultaatiotapaaminen asiantuntijallemme. Jos olet jo meidän aktiiinen asiakas ja edellisestä tapaamisesta on kulunut vähintään 3 kuukautta, varaa aika valmentajalles

Miksi aika tapaamiselle kannattaa varata nyt?

 

  • Ihmisen kunto menee ylös tai alaspäin, mutta se ei koskaan pysy siinä missä se nyt on. Sinä päätät mihin suuntaan haluat sen kehittyvän.

  • Konsultaatiotapaamiselle aikoja on tarjolla rajallisen ajan. 

  • Sinulla on mahdollisuus saada lihaskuntosi etenemään haluttuun suuntaan nopeammin.

  • Pääset tutustumaan miten Vocatum ainutlaatuinen saliympäristö ja jäsenyys toimii käytännössä.

  • Olet jo aktiivinen jäsenemme ja sinulla ei ole ollut valmentajasi kanssa tapaamista yli kolmeen kuukauteen.

 

Sopiiko Vocatumin jäsenyys minulle? Vocatumin jäsenyys sopii sinulle jos…

 

  • …haluat voida paremmin tulevaisuudessa.

  • …olet valmis ottamaan ammattilaiselta apua vastaan harjoitteluun.

  • …tykkäät seurata kehitystäsi lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

  • …arvostat, että kuntosalit pidetään järjestyksessä ja puhtaana sekä hygienisistä pukuhuoneista.

  • …haluat treenata Technogymin premium -sarjan laitteilla, jotka huolletaan säännöllisesti maahantuojan serfioidun huoltomiehen toimesta, ainoana kuntosaliketjuna Suomessa.

  • …arvostat rauhallista treeniympäristöä, jossa tavalliset ihmiset treenaavat oman hyvinvointinsa vuoksi


Jos jokin näistä asioista tuntui hyvältä,
liity suoraan jäseneksemme painamalla alla olevasta linkistä tai jos haluat vielä varmistua harjoittelun hyödyistä, varaa maksuton konsultaatiotapaaminen asiantuntijallemme.Jos olet jo meidän aktiiinen asiakas ja edellisestä tapaamisesta on kulunut vähintään 3 kuukautta, varaa aika valmentajallesi.

Kuka olen?

 

Pahoittelleni, että en esitellyt aiemmin itseäni. Olen siis Jyrki Kolmonen ja olen vetänyt kuntosaliemme liiketoimintoja vuodesta 2010. Aloitin yrityspalvelu myyjänä, josta siirryin aluksi aluepäälliköksi ja sieltä operatiiviseksi johtajaksi sekä hallituksen puheenjohtajaksi.

 

Vuonna 2014 ajoin hengenvaarallisen moottoripyöräonnettomuuden, joka veti viiden vuorokauden koomassa olon kautta terveyteni totaalisesti nolliin. Olin noin 9 kuukautta kokonaan pois työelämästä, jonka jälkeen palasin vetämään yritystämme aluksi taustoista, mutta syksyllä 2017 palasin osittain tekemään myös päivittäistä työtä.

 

Kun olen kerran käynyt kirjaimellisesti pohjalla, ymmärrän mitä vaatii lähteä liikkeelle ja aloittaa tavoitteiden saavuttaminen varsinkin, kun tuntuu ettei jaksaisi tehdä mitään muuta kuin heittäytyä sohvalle.

 

Matkan aikana olen opiskellut kuntosalivalmentajaksi sekä mm. NLP Practioner tutkinnon, joka auttoi ymmärtämään ihmisen psykologiaa sekä oivaltamaan sen, miten ihminen vaikuttaa itse omaan ajatteluunsa. Lisäksi rasvanpoltto sekä optimaalinen lihaskuntoharjoittelu on ollut kovan opiskelun alla, joista olen parhaiten päässyt oppimaan käytännön kenttätyössä.

 

Pääasiallinen koulutus on kuitenkin tullut yrityksen ja erehdyksen kautta, jonka vuoksi uskallan sanoa, että Vocatumin valmentajilla on Suomen vahvin kokemus siitä, kuinka tavallinen ihminen saa kuntoilun pysyväksi osaksi omaa arkeaan.

 

Samat metodit ovat kaikilla valmentajillamme käytössä työsuhteen alusta-asti, josta olemme rakentaneet yhdessä ainutlaatuisen Vocatum -palvelukonseptin.

Tilaa ilmaiseksi 7 vinkkiä, miten saat liikunnan osaksi arkea

Vocatumin yrittäjän Jyrkin Vinkkien avulla opit, miten teet päivittäisestä liikunnasta tavan.

    Tietosuojaseloste

    Lue myös

    Pakaralihakset, herätys!

    Onko ongelmanasi pakaralihasten aktivoiminen liikkeissä, tai lähinnä aktivoinnin puute? Tänä päivänä usean meidän päivät koostuvat...

    Lue lisää