fbpx

Mikä yleensä tappaa innostuksen kuntosaliharjoitteluun ja miten vältän siihen liittyvän sudenkuopan?

Olen kymmenen vuoden aikana nähnyt useita kuntosaliharjoittelun aloittaneita ihmisiä. Olen samassa ajassa nähnyt myös useita kuntosaliharjoittelun lopettaneita ihmisiä. Meillä Vocatumilla ihmiset ovat keskimäärin asiakkaina 36 kuukautta, joka on mielestäni pitkä aika. Jotkut ovat treenanneet säännöllisesti yrityksen perustamisesta alkaen, eli vuodesta 2009. Lyhin aika johon olen törmännyt, on 6 viikkoa.

Olen myös nähnyt lukuisia ihmisiä, jotka ovat aloittaneet harjoittelun suurella innolla esimerkiksi käymällä aluksi 5 kertaa viikossa, mutta sitten on lopetettu jo kahden tai kolmen kuukauden jälkeen. Ja viimeisen kuukauden aikana ei enää alkuinnostuksen jälkeen käyty enää ollenkaan. Ja olen nähnyt henkilöitä, jotka ovat aloittaneet alkuun kerran viikossa, mutta kolmen vuoden jälkeen onkin tehty jopa 300 treeniä vuodessa.

Näitä esimerkkejä on lukuisia ja useita erilaisia, mutta tietyllä tavalla kaava on lähes poikkeuksetta sama. Kuntosalille lähteminen tuottaa haasteita, mutta treenin jälkeen fiilis on euforinen. 99,4 %:sesti ihmiset sanovat, että treenaamaan kannatti lähteä.

Suurin este, joka tappaa motivaation

Mikä sitten on suurin este, joka tappaa motivaation? Onko se se, että ei tule heti näkyviä tuloksia? Ei, ei todellakaan. Todella harvalla se on esteenä harjoittelumotivaation katoamiseen. Suurin ja ehdottomasti suurin este on se, että harjoittelusta katoaa rytmi. Sitä ei saada optimoitua oman arjen ympärille ja se on ongelma.

Usein lähdetään harjoittelemaan suurella innolla ja unohdetaan kaikki arjessa olevat velvollisuudet. Unohdetaan, että on työt, perhe, ystävät, muut harrastukset, ruoan laittaminen jne…, joten kuormituksen kokonaisuuden huomattuaan, kuntosaliharjoittelusta on helppo karsia. On saattanut olla ajatuksena, että haluaisi käydä treenaamassa vaikka 3 kertaa viikossa tai jopa 5 kertaa viikossa. Voi olla myös niin, että aloittaa realistisesti yhdellä tavoitekerralla, mutta kun harjoittelusta katoaa rytmi, rytmin uudelleen käynnistäminen on työn takana.

Esimerkiksi meillä monet laittoivat jäsenyyden tauolle nyt tämän koronan takia, jonka jälkeen ei enää saanutkaan rytmiä päälle ja helpoin keino olikin sitten lopettaa koko homma. Monesti nämä helpot ratkaisut kuitenkin tulevat tulevaisuudessa eteen aika isoina ongelmina. Monilla asiakkaillemme terveydentila on heikentynyt dramaattisesti, jolloin puolenkin vuoden tauko saattaa jättää jäljet, jotka voivat näkyä vielä vuosienkin päästä. Mutta ei näistä nyt enempää, ymmärrät että kuntosaliharjoittelun lopettaminen voi aiheuttaa massiivisia muutoksia omaan terveyteen.

Millä tavalla rytmin saa pidettyä sitten yllä?

Yleensä ensimmäinen asia on myöntää itselle rehellisesti, että nyt ei oikein ole motivaatiota, mutta haluan kuitenkin harjoitella. Tässä vaiheessa on tärkeä olla itselle armollinen ja tiedostaa ettei ole mitenkään poikkeuksellinen ihminen. Jopa 95 %:a ihmisisistä kadottaa rytmin ja innostuksen kuntosaliharjoitteluun viimeistään 3 kuukautta alkuinnostuksen jälkeen, mikäli rinnalla ei ole tukipilaria, joka tsemppaa eteenpäin.

Ehdottomasti tärkein asia on lähteä liikkeelle omalta tasolta. Eli oma lihasvoiman taso ja hapenottokyvyn taso on tiedostettava, jotta harjoittelu muuttuu elämäntavaksi. Sen jälkeen on tärkeä tiedostaa mikä on itselle paras tapa harjoitella, tuleeko ottaa huomioon mahdolliset ongelmat esimerkiksi polvissa, alaselässä tai vaikkapa niskoissa. Pitää tiedostaa miten niiden kanssa tulee toimia, jotta harjoittelu alkaa tuottamaan positiivisia muutoksia omaan hyvinvointiin.

Kolmantena asiana sanoisin, että harjoitteluun kannattaa ottaa mukaan joku ulkopuolinen valmentaja. Jos harjoittelusta katoaa rytmi, valmentajalle kannattaa rehellisesti sanoa, että nyt ei ole motivaatiota niin voitaisiinko vähän katsoa näitä juttuja yhdessä ja miten saisin harjoittelusta taas kiinni. Mikäli yksin yrittää löytää motivaatiota, se voi olla usein liian työlästä ja itselle löytää kyllä syitä, jotka on helppo myös itselle “myydä”.

Tässä vielä artikkelin tärkeimmät pointit

  1. Lähde liikkeelle omalta tasolta
  2. Huomioi muu arki rytmityksessä
  3. Ole itselle armollinen epäonnistumisen hetkellä
  4. Ota avuksi valmentaja, joka tukee ja tsemppaa

Tästä voit katsoa pikaisesti miten Kuntosali + Personal trainer -jäsenyys toimii käytännössä

Kirjoittaja on Jyrki Kolmonen, joka on pyörittänyt Tavallisten ihmisten kuntosalin liiketoimintaa vuodesta 2010

Laita artikkeli jakoon valitsemaasi kanavaan.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn

Tilaa ilmaiseksi 7 vinkkiä, miten saat liikunnan osaksi arkea

Vocatumin yrittäjän Jyrkin Vinkkien avulla opit, miten teet päivittäisestä liikunnasta tavan.

    Tietosuojaseloste

    Lue myös