fbpx

Kuinka liikkeelle tauon jälkeen?

kuinka_aloittaa_liikunnan_harrastaminen

Jos kuntoiluinnostus pääsi puraisemaan pitkän tauon jälkeen, aloita kuntoilu innolla mutta kuitenkin maltilla.

Kun on mennyt vuosia ilman säännöllistä liikkumista, kannattaa aloittaa varoen mutta positiivisella asenteella! Positiivisella asenteella saa varmasti pitkäaikaisia tuloksia harjoitteluun ja oma hyvinvointi kiittää siitä myöhemmin.

  • Jos kuntoilusta on vuosia, aloita riittävällä perusliikunnalla. Sopivia ovat reipas kävely, sauvakävely, pyöräily, uinti, hiihto ja kuntosali. Kuntosalilla voit aloittaa oman tasosi mukaan ja edetä maltillisesti kohti parempaa hyvinvointia.
  • Muista säännöllisyys, mutta muista myös ettet ole kone. Kunnonkohotus vaati aikaa: sitä ei saavuteta hetkessä, mikä on vuosissa menetetty. Pitkäjänteisellä työllä positiiviset tulokset alkavat näkymään jo hyvin lyhyen ajan jälkeen.
  • Lähde tavoittelemaan liikunnan jälkeen tulevaa hyvän olon tunnetta. Siten jaksat toimia huomattavasti pidempään, koska vyötärön ympärys ei muutu merkittävästi kahdessa viikossa, mutta hyvän olon saa jokaisen liikuntakerran jälkeen kunhan malttaa mennä oman tason mukaan.
  • Liiku säännöllisesti, ole kärsivällinen ja kuuntele kehoasi. Mikä tuntuu hyvältä, on yleensä sinulle hyväksi.
  • Harrasta liikuntaa ainakin kolmesti viikossa, kuitenkin 1–2 liikuntakertaa viikossa on aina parempi vaihtoehto kuin sohvan ja olutpullon seura. Muista myös, että 15 minuutin harjoitus on parempi kuin ei tee mitään.
  • Sovella ”maltti on valttia” -sääntöä kaikkeen liikkumiseen kahdella tapaa: aloita yksittäinen harjoituskerta aina rauhallisesti sekä kehoa tunnustellen ja etene alkuvaiheessa maltillisesti, älä esimerkiksi ahnehdi ylipitkiä yksittäisiä harjoituksia.
  • Syö terveellisesti ja lepää riittävästi, muista venytellä ja turvaa nestetasapaino liikkuessasi, niin palaudut paremmin.

@Vocatum uutiset
Jyrki Kolmonen

Tilaa ilmaiseksi 7 vinkkiä, miten saat liikunnan osaksi arkea

Vocatumin yrittäjän Jyrkin Vinkkien avulla opit, miten teet päivittäisestä liikunnasta tavan.

    Tietosuojaseloste

    Lue myös

    Pakaralihakset, herätys!

    Onko ongelmanasi pakaralihasten aktivoiminen liikkeissä, tai lähinnä aktivoinnin puute? Tänä päivänä usean meidän päivät koostuvat...

    Lue lisää