fbpx

Hyvinvointi-illasta löytyi iso sydän

Saimme viettää eilen 28.4. iltaa Vocatum Kynsilehdon tiloissa hyvinvointi-illan merkeissä. Tapahtumassa päästiin näkemään paljon iloisia ihmisiä ja kanssa kuntoilijoita sekä saatiin hyviä vinkkejä oman kunnon jatkuvaan ylläpitoon. Illan tapahtuman avasi liikunta-alan ammattilainen Heidi Tervo ja hän pyysi heti aluksi osallistujia nousemaan ylös sekä puhaltamaan päivän huonot fiilikset ulos mukavalla harjoituksella. Heidin jälkeen yleisön eteen asteli illan pääpuhujana toiminut tuhansia liikunta-alan ammattilaista kouluttanut Lasse Seppänen ja hän avasi meille todella tärkeitä asioita kuntosaliharjoittelun säännöllisyydestä.

Kooste pääpuhujan puheenvuorosta

Vocatum_hyvinvointi-ilta_Lasse_Seppänen

Säännöllisen harjoittelun ylläpitäminen on oikeastaan päätös, että haluaa pitää huolta omasta kunnostaan myös kesällä. Viime vuosina ihmisten käyttäytyminen on alkanut muuttumaan siihen suuntaan, että myös kesällä harjoitellaan ja pidetään kunnosta säännöllisemmin huolta. Edelleen on silti paljon ihmisiä jotka jostain syystä alkavat tammikuussa treenaamaan itseään kesäkuntoon ja syyskuussa aletaan taas treenaamaan kesäkunnosta pois. Siispä harjoittelemalla myös kesällä voidaan ylläpitää omaa kuntoa hyvinkin pienellä harjoittelulla ettei syksyllä olisi taas niin iso työ saada omaa harjoittelua taas tasapainoon.

Lasse oli valmistellut esitykseensä 10 pointtia ja ensimmäisenä hyötynä liikuntaan on terveydelliset hyödyt. Jo ihan pienellä liikunnalla on terveydellisiä vaikutuksia ja hän kertoi miten Jyväskylässä liikuntatieteiden tutkijat tutkivat inaktiivisuutta. He ovat tutkineet istumista ja huomanneet tutkimuksien pohjalta ettei istuessa tapahdu lihaksistossa yhtään mitään. Heti kun ihminen nousee jo seisomaan niin lihaksistossa tapahtuu noin 120%:a aktiivisuuden lisääntymistä. Monesti miellämme harjoittelun sellaiseksi, että kun olemme tehneet harjoituksen täysillä loppuun asti ja meiltä on virta loppu niin olemme tehneet harjoituksen. Se taas nostaa usein meidän kynnystä lähteä harjoittelemaan, koska mielikuva voi tuntua liian raskaalta.Sen vuoksi on hyvä  tulla salille ja tehdä edes jotain entä kuin jäädä kokonaan tulematta.

Lisäksi lihaskunnon merkitys muodostuu ikääntyessä jatkuvasti tärkeämmäksi ja tärkeämmäksi. Lihaskuntoharjoitteluun pitäisi panostaa ikääntyessä niin, että 50 vuotiaana pitäisi olla jo 50%:a lihaskuntoharjoittelua ja 50%:a kestävyysharjoittelua. 60 vuotiaana pitäisi taas panostaa lihaskuntoharjoitteluun jo 60%:a ja 40%:a kestävyysharjoitteluun. 70 vuotiaana jako pitäisi olla jo 70%:a lihaskuntoharjoittelua ja 30%:a kestävyysharjoittelua. Tämä laskentamenetelmä perustuu ihan siihen, että fysiologisesti meidän lihasmassa ja lihaksisto katoaa paljon nopeammin entä meidän hapenottokyky. Hapenottokykyä kehitämme paljon mm. hyötyliikunnalla. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mitä enemmän meille tulee ikää sitä tärkeämmäksi lihaskuntoharjoittelun merkitys nousee.

Vocatum_hyvinvointi-ilta2

Kun harjoittelemme noin 30 minuuttia hengästyttävää ja hieman hikoilua aiheuttavaa liikuntaa niin se vaikuttaa lepoverenpainetta alentavana vaikutuksena noin 6-12 tunnin ajaksi normaalia lepotilaa alemmaksi. Ne kuitenkin palautuvat takaisin normaaliksi noin vuorokauden kuluttua, joten liikunnan harjoitteleminen pitäisi olla sen vuoksi säännöllistä.

Säännöllinen liikunta auttaa myös pitämään muitakin elintapoja hyvänä ja usein jos säännöllinen liikunta loppuu niin muutkin elämäntavat menevät huonompaan suuntaan. Sen vuoksi usein kesällä voi huomata, että kun säännöllinen harjoittelu loppuu niin silloin alkaa napostelamaan vähän enemmän, viherkasvit jäävät vähemmälle ja ravitsemustottumukset hieman heikkenee. Kun aloittaa taas harjoittelun niin ihminen skarppaa myös muissa elintavoissa. Ihmisellä on siis luontainen tarve tuolloin hakea energiaa asioista mitkä aidosti auttavat terveyden edistymisessä. Lihaskuntoharjoittelua tekemällä keho automaattisesti säätelee verensokeria paremmin ja silloin automaattisesti esimerkiksi suklaapalan syöminen menee treenatessa polttoaineeksi, mutta ilman treeniä suklaapalan sokerit jäävät vereen ja ne ovat silloin haitaksi verenkierrolle.

Ihminen luontaisesti hakee toimiakseen jatkuvuutta, koska silloin tekemiseen syntyy suhde. Kesällä usein treenit jäävät vähemmälle jolloin lepäämiseen syntyy suhde, eli ihminen tarvitsee toimiakseen jatkuvia toistoja pysyäkseen vireessä. Sen vuoksi harjoitteluun kannattaa suhtautua sijoituksena, koska silloin pidämme jatkuvasti kynnyksen matalana harjoitteluun lähtemisessä. Voimme verrata tätä säästämiseen siten, että jos keräämme syksystä kevääseen rahaa ja kesällä tuhoamme kaikki säästöt niin joudumme syksyllä taas aloittamaan ilman yhtään säästöjä. Mikäli emme käytä meidän lihaksiamme niin meidän keho käynnistää itsestään “yt-neuvottelut” ja alkaa purkamaan tarpeettomia lihaksia.

Tilaisuuden jälkeen Lasse kiitteli vielä siitä, että “oli jälleen kerran erittäin hieno huomata kuntosalinne ainutlaatuinen ilmapiiri. Teidän kuntosalille todella saa tulla juuri sellaisena kuin on, eikä tarvitse olla yhtään enempää.”

Iso sydän puhutteli henkilökuntaa

Tilaisuudessa arvottiin puolen vuoden ilmaiset treenit täydellä palvelulla ja palkinnon voitti jäsenemme. Voittaja ilmoitti luovuttavansa palkinnon tytölleen, koska hän on juuri muuttanut Ouluun ja voittaja itse on ollut alusta asti itse jäsenenä. Hän ei omasta mielestään siis tarvitse palkintoa. Puhuimme keskenään tästä, että miten ihanaa on se, että on ihmisiä ketkä laittavat hyvän kiertämään ja kannustavat muita aktiiviseen elämään.

Muut yhteistyökumppanit

Lisäksi meillä oli tilaisuudessa puhumassa ErgonoVitasta Jenni Ahopelto uniergonomiasta ja unen tärkeydestä palautumiseen arjen rasituksesta. Tämä herätti ihmisissä erittäin paljon kiinnostusta ja Jenni sai kertoa omien puheenvuorojen jälkeen kiinnostuneille ihmisille henkilökohtaisesti todella paljon, että miten uniergonomia vaikuttaa positiivisesti palautumiseen.

Urheilukauppa.eu oli esittelemässä mm. foam rollereita ja niitä lähti erittäin paljon mukaan arkeen auttamaan lihaksiston palautumisessa.

Kauneushoitola Marine oli myös esittelemässä omia palveluitaan kauneudenhoitoon. Heidän palvelut ovat erittäin yksilölähtöisiä ja heidän tekeminen perustuu erittäin laadukkaaseen tekemiseen. Heillä on periaatteena se, että asiakkaat pääsevät heidän palveluissaan nauttimaan hoidoista ja hetkeksi irti arjen kiireestä.

Vocatum_hyvinvointi-ilta1

Palautteita asiakkailta tilaisuudesta

Mahtavasti sai lisävirtaa, koska nyt on ollut hieman motivaatio-ongelmia pitää kuntoa yllä.

Tilaisuus oli ammattimaisesti järjestetty ja sai kyllä itsellekin virtaa.

Tämä tilaisuushan on yleisömenestys. Mahtava, että tarjoatte asiakkaille tällaista lisäpalvelua.

 

@Vocatum uutiset

 

Tilaa ilmaiseksi 7 vinkkiä, miten saat liikunnan osaksi arkea

Vocatumin yrittäjän Jyrkin Vinkkien avulla opit, miten teet päivittäisestä liikunnasta tavan.

    Tietosuojaseloste

    Lue myös