fbpx

Huolehdi vastustuskyvystäsi näillä keinoilla – sairaanhoitajan vinkit kehon kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

Pienilläkin muutoksilla elämäntapoihin voi olla suuri merkitys omaan vastustuskykyyn. Vocatumilla kuntosaliohjaajana ja sairaanhoitajana toimiva Annu Kolmonen listasi tärkeimmät keinot, joiden avulla huolehdit omasta hyvinvoinnistasi ja parannat vastustuskykyäsi.

Liiku omaan tämän hetkiseen kuntoon nähden sopivasti

Täysi liikkumattomuus altistaa herkemmin infektioille. Liikkumisen ei tarvitse olla raskasta – päivittäinen kevyt kävely 30 minuutin ajan riittää hyvin alkuun. On kuitenkin tärkeää muistaa, että liikkuminen on jokaiselle henkilökohtainen asia, ja liikkumisen tulisi olla jokaisen omaan kuntotasoon sopivaa. Jos et ole tottunut liikkumaan säännöllisesti, liikkuminen kannattaa aloittaa asteittain ja rauhallisesti.

Mikäli tekee viikon aikana raskaampia treenejä, on muistettava pitää lepopäivä aina ennen seuraavaa treenikertaa. Lepopäivien jättäminen väliin voi altistaa infektioille, sillä kehon vastustuskyky heikkenee, jos sille ei anneta tarpeeksi aikaa palautua raskaasta suorituksesta.

Mikäli et ole tottunut liikkumaan säännöllisesti etkä tiedä mistä aloittaa, niin henkilökohtainen ohjaus auttaa alkuun. Vocatumilla jäsenyyteen kuuluu aina henkilökohtaista Personal Trainer -ohjausta. PT:n kanssa suunnittelette juuri sinun kuntotasoosi sopivan viikko-ohjelman. 

Nyt poikkeusaikana kasvokkain tapahtuva valmennus on korvattu etävalmennuksella. Käyttämämme MyWellness-puhelinsovelluksen avulla löydät helposti viikko-ohjelman ja pidät yhteyttä henkilökohtaisen ohjaajasi kanssa!

Panosta ruoan laatuun ja ruokailun säännöllisyyteen

Säännöllinen ja riittävä ruokailu auttaa sinua jaksamaan arjen koitoksissa. Usein saatetaan sortua siihen, että syödään vähemmän ja liikutaan enemmän – tämä ajattelumalli kannattaa kuitenkin unohtaa. Mitä enemmän liikut, sitä enemmän tarvitset myös ravintoa keholle ja mielelle. Riittävän ravinnon saaminen vaikuttaa olennaisesti myös palautumiseen.

Ei ole myöskään aivan yhdentekevää, minkälaista ruokaa syö. Vastustuskyvylle tärkeitä elementtejä ovat paljon vitamiineja ja hivenaineita sisältävät ruoka-ainekset, kuten marjat ja hedelmät (C-vitamiini), kala (D-vitamiini) ja viljatuotteet (sinkki).

Suoliston hyvinvointi on olennainen osa vastustuskykyä. Ruokavalinnoilla voit vaikuttaa parantavasti suolistosi toimintaan ja lieventää mahdollista stressitilaa. Esimerkiksi hapatetut ruoat sisältävät runsaasti suolistolle hyviä maitohappobakteereja. Bakteerit vaikuttavat ennaltaehkäisevästi sekä rauhoittavat vatsavaivoja.

Hapatettuja tuotteita ovat esimerkiksi: 

  • Hapankaali
  • piimä, jogurtit
  • Kombucha
  • Juureen leivottu leipä

Lisäksi säännöllisellä vedenjuonnilla voit ehkäistä ummetusta ja edistää suoliston hyvinvointia. Vettä juomalla voit myös välttää satunnaista napostelua – pidä siis juomapullo tai vesilasillinen aina lähettyvillä päivän aikana!

Tarvitsetko apua ruokavalion suunnitteluun ja toteuttamiseen? Vocatumilla järjestämme aloitteleville suunnattuja, 8 viikkoa kestäviä ravintokursseja. Kurssin aikana saat helpot ja selkeät ohjeet ruokavaliosi toteuttamiseen arjen ja kiireen keskellä.

Huom. 27.4 meillä alkamassa ravintovalmennuskurssi verkossa! Lisätiedot ja ilmoittautuminen täällä. Kurssi nyt tarjoushintaan vain 29 €.

Hyvät yöunet kruunaavat päivän – helpota unensaantia rentoutumisharjoituksilla

Riittävä uni auttaa palautumiseen, lieventää stressitasoja ja parantaa näin ollen vastustuskykyä. Monelle kuitenkin riittävän unen saaminen voikin olla itse stressitekijä. Nukahtamista voi helpottaa löytämällä itselleen sopivan rentoutumiskeinon. 

Kokeile esimerkiksi näitä:

  • Kävely luonnossa
  • Hengitysharjoitukset tai meditoiminen
  • Kevyt jooga tai venyttely
  • Musiikin tai äänikirjan kuuntelu
  • Lämpimässä suihkussa käyminen

Myös muihin elintapoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Tupakoiminen, alkoholi, myöhäinen syöminen illalla ja kirkkaiden näyttöjen katselu ennen nukkumaanmenoa voivat vaikeuttaa nukahtamista.

Omaa stressinsietokykyä ja henkistä hyvinvointia voi myös treenata. Lue lisää etävalmennuksestamme täältä!

Kuntotesti ja kehonkoostumusmittaus 0 € - Etu 31.8. asti!
Lunasta etu