fbpx

6 vinkkiä hyvään palautumiseen

6_vinkkia_parempaan_palautumiseen

Kuusi vinkkiä miten palaudut paremmin harjoittelusta ja rasituksesta.

1. Jäähdyttele treenin jälkeen

Rasituksen pienentäminen asteittain treenin loppua kohti auttaa kehoa poistamaan lihaksista kuona-aineita. Se lievittää osaltaan lihaskipua ja vähentää uupumusta kovan treenin jälkeen. Treenin voi päättää niin, että aloittaa jäähdyttelyn korkeammalla sykkeellä, mutta loppua kohden hidastaa tahtia rullaavaksi.

2. Huuhtele rasittuneet paikat kylmällä suihkulla

Jäähdytä esimerkiksi reisiä ja pohkeita kylmällä suihkulla raskaan lenkin jälkeen. Kylmyys ehkäisee lihastulehduksen syntyä. Sopiva veden lämpötila on noin viisitoista astetta.

3. Venyttele ja huolla kehoa

Venyttele kipeitä lihaksia heti treenin jälkeen alle puolen minuutin ajan venyttettävää lihasta ja tehokkaammin pari tuntia harjoittelun jälkeen. Tutkimusten mukaan venyttely voi vähentää lihasten kipua ja jäykkyyttä. Myös lihasten rullaus auttaa lihaksistoa palautumaan ja vilkastuttaa verenkiertoa.

4. Lämmittele huolellisesti

Lämmittele aina huolellisesti ennen treeniä. Se ehkäisee nivelten, jänteiden ja lihasten treenin jälkeistä tulehdustilaa. Tutkimusten mukaan kevyt liikunta lämpimissä oloissa on tehokkainta lämmittelyä. Kuntosalilla hyvä lämmittelyaika on noin 5-15 minuuttia.

5. Treenaa välipäivinä kevyesti

Välipäivinä voit käydä lyhyellä kävelylenkillä tai kevyellä hölkällä. Se kohentaa mielialaa ja parantaa olo merkittävästi. Näin voit tehdä myös raskaiden työpäivien jälkeen niin pääset palautumaan rasituksesta huomattavasti nopeammin ja paremmin. Kevyt kuntoilu pienentää tutkitusti lihaskipua ja turvotusta jopa 40 prosenttia.

6. Helpota oloa hieronnalla

Australialaistutkimuksen mukaan perusteellinen hieronta kolmen tunnin kuluttua rasituksesta vähensi lihaskipua ja nivelten arkuutta 30 prosentilla. Lihasten ja nivelten turvotus väheni myös, mikä viittaa siihen, että nekin toipuvat hieronnan jälkeen tehokkaammin kuin ilman hierontaa. Hiero lihaksiasi itse, pyydä apua puolisolta tai käy hierojalla.

@Vocatum uutiset
Jyrki Kolmonen


Vocatumin jäsenenä kuntosali + personal trainer 49 €/kk.

Jäsenyyteen sisältyy:

  • kuntosalin vapaa käyttö joka päivä klo 5-23
  • aloituskuntotesti
  • kehonkoostumusmittaus
  • tavoitteidesi mukainen kuntosaliohjelma
  • kuntosaliohjelman läpikäynti ohjatusti
  • kuntosaliohjelman päivitys 3 kk välein
  • seurantakuntotesti 6 kk välein

Liity jäseneksi Kynsilehtoon, Kempeleeseen tai Pirkkalaan

Tilaa ilmaiseksi 7 vinkkiä, miten saat liikunnan osaksi arkea

Vocatumin yrittäjän Jyrkin Vinkkien avulla opit, miten teet päivittäisestä liikunnasta tavan.

    Tietosuojaseloste

    Lue myös

    Pakaralihakset, herätys!

    Onko ongelmanasi pakaralihasten aktivoiminen liikkeissä, tai lähinnä aktivoinnin puute? Tänä päivänä usean meidän päivät koostuvat...

    Lue lisää